အစပထမတြင္ သူ႔အျမင္ သူေျပာ ကုိယ့္အျမင္ ကုိယ္ေျပာရင္း သည္ကိစၥမွာ သူႏွင့္ကိုယ္ အယူအဆမတူတာ၊ ရပ္တည္ခ်က္ေတြကြဲလြဲတာ၊ သူက ဟုိဘက္ကုိ အားေပးၿပီး ကုိယ္က သည္ဘက္ကို ေထာက္ခံတာေတြ ေတြ႔ျမင္လာၾကလိမ့္မည္။
အဲသည္ခါ တေယာက္ကစၿပီး တဖက္လူ၏ အယူအဆမွားယြင္းေၾကာင္း၊ ဘာေတြ ဘယ္လုိ လြဲေခ်ာ္ေနေၾကာင္း ေထာက္ျပေျပာဆုိလာသည္။ သည္အခါ တဖက္လူကလည္း သူမမွားေၾကာင္း ျငင္းဆုိကာ ဘာေၾကာင့္ မမွားသည့္အေၾကာင္း အေထာက္အထား သာဓကေတြျဖင့္ ျပန္လည္ေခ်ပမည္။ ဒါတင္မက တဖက္လူ၏ အယူအဆသည္ ဘယ္နည္းဘယ္ပုံ မွားယြင္းေနေၾကာင္း တုံ႔ျပန္ေျပာဆုိဦးမည္။ အဲသည္လုိ အျပန္အလွန္ေျပာရင္း ျငင္းခုံပြဲ တာရွည္လာလွ်င္ က်ဳိးေၾကာင္းယုတၱိေတြကုန္ကာ အေထာက္အထားမဲ့ ေျပာဆုိလာမည္။ တဖက္လူနားလည္လက္ခံဖုိ႔ကို မစဥ္းစား ငါ့စကားႏြားရျဖစ္လာမည္။ အေၾကာင္းအရာကို ျငင္းခုံရာမွ ဆက္စပ္ပတ္သက္ရာ လူပုဂၢိဳလ္၊ အဖြဲ႔အစည္း၊ ၀ါဒလမ္းစဥ္၊ လက္စြဲက်မ္းဂန္ စသည့္ တဖက္လူ အေလးအျမတ္ျပဳသည့္ အရာမ်ားကို ပုတ္ခတ္ေျပာဆုိေသာ အဆင့္ေရာက္လာမည္။
စင္စစ္၊ လူေတြဆုိသည္က သူ႔အယူအဆႏွင့္သူ ရွိတတ္ၾကေသာသူမ်ား ျဖစ္သည္။ သည္အထဲမွ တကယ္အေလးအနက္ စဥ္းစားေတြးေတာၿပီးမွ အယူအဆတခုကုိ လက္သင့္ခံလာၾကသူေတြပါသည္။ မုဆုိးနားနီး မုဆုိး…၊ ဆုိတာလုိ မိမိႀကီးျပင္းရာ ပတ္၀န္းက်င္မွာ မၾကာခဏၾကားနာရသည္မ်ားကုိ အမွႏ္ဟု မွတ္ယူထားသူေတြပါသည္။ တခ်ဳိ႕လည္း စာအုပ္ထဲက စာတေၾကာင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ မိမိအထင္ႀကီးမိသည့္ ပုဂၢိဳလ္တေယာက္၏ စကားတခြန္းကုိ မူေသစြဲ မွတ္ထားသူမ်ဳိးလည္း ပါႏုိင္သည္။
ပုဂၢိဳလ္တေယာက္ကဆုိလွ်င္၊
ကိစၥရပ္ အမ်ားအျပားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ လူတုိ႔၏ သေဘာထားအျမင္မ်ား၊ အယူအဆမ်ား၊ အမွတ္သညာမ်ားသည္ အသိဉာဏ္ႏုံနဲ႔သည့္ ငယ္စဥ္ဘ၀က စုစည္းမိခဲ့သည့္ အရာမာ်းျဖစ္သည္ဟုပင္ ဆုိခဲ့ပါသည္။ လူတုိင္းအတြက္ မွန္ခ်င္မွ မွန္ပါမည္။ သုိ႔ေသာ္ နည္းနည္းေလွ်ာ့ေျပာလွ်င္ပင္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ကေလးဘ၀က အမွတ္သညာမ်ား အယူအစြဲမ်ားျဖင့္ လူႀကီးဘ၀ကို ျဖတ္သန္းၾကသည္ဟု ဆုိရမည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ထားပါေတာ့။ အထက္က လူအမ်ဳိးအစားမ်ားအနက္ စဥ္းစားေတြးေတာေသာ အလုပ္ကုိ အေလးအနက္လုပ္ကာ အမွႏ္တရားကို ျမင္လွ်င္ လက္သင့္ခံဖုိ႔ ဦးေႏွာက္ကို အသင့္ဖြင့္ထားတတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တခ်ဳိ႕ကလြဲလွ်င္ က်န္လူ အမ်ားစုတုိ႔အေနႏွင့္၊ မိမိတုိ႔ ေခါင္းထဲသုိ႔ ဘယ္နည္းဘယ္ပုံ ေရာက္ရွိေနမွန္းမသိသည့္ အယူအဆမွန္သမွ်ကို ဒါငါ့အယူအဆဟု မူေသစြဲမွတ္ကာ အခုိင္အမာ ခုခံကာကြယ္တတ္ၾကေသာ သေဘာရွိပါသည္။
သည္အထဲမွာ မပီ၀ိုး၀ါး အမွတ္သညာမ်ားပါရွိသလုိ နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း အျမစ္တြယ္ေနသည့္ ရွင္းလင္းပီသေသာ အယူအဆမ်ားလည္း ရွိသည္။ ဒါေတြကုိ သြားထိတုိ႔လွ်င္ ျပႆနာတက္ႏုိင္သည္။
ဥပမာ-ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရး၊ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ ယုံၾကည္ခ်က္ ရပ္တည္ခ်က္၊ အေတြးအျမင္ အယူအဆႏွင့္ ၀ါဒ လမ္းစဥ္မ်ား။
သည္ဟာေတြေပၚမွာ အေျခခံသည့္ ပဋိပကၡေတြေၾကာင့္ ေသြးေခ်ာင္းစီး စစ္ပြဲႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ႀကီးမားေသာ အဲသည္ အနိ႒ာ႐ုံေတြသည္ လူေတြ ေခါင္းထဲစြဲေနခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူတပါးဘာသာကုိ မထိပါးနဲ႔၊ မေ၀ဖန္နဲ႔၊ တတ္ႏုိင္သေရြ႕ဘာမွမေျပာၾကနဲ႔ သေဘာ႐ုိးႏွင့္ ေျပာတာျဖစ္လွ်င္ပင္ တဖက္လူ အေကာက္အယူလြဲက ျပႆနာတက္ႏုိင္သည္။ အလားတူ သူတပါးလူမ်ဳိးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္လည္း…၊
သည္လုိေတြ သတိထားၾကသည္။ သုိ႔ေသာ၊ အျပန္အလွႏ္ မထိပါးမိေအာင္ သတိထားေသာ သေဘာျဖင့္ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြကို မေျပာၾကတာ ေကာင္းေသာ္လည္း နယ္နိမိတ္ တခုတည္းအတြင္းမွာ အထက္က မတူသူေတြ စုေပါင္းေနထုိင္ၾကသည့္အခါ သူရယ္ ကုိယ္ရယ္ အတူတကြ ျပႆနာကင္းစြာ ေနႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းမႈေတြေတာ့ မလြဲမေသြလုပ္ဖုိ႔ လုိလာသည္။
ဒါက အေတာ္ျပႆနာႀကီးသည္။ အေျပာမတတ္လွ်င္ တုတ္တျပတ္ ဓားတျပတ္ ျဖစ္ႏုိင္သည့္ ကိစၥရပ္ေတြကုိ အဲသည္ တုတ္တျပတ္၊ ဓာတ္းတျပတ္ မျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ဘဲ ေျပာၾကဆုိၾကရမည့္ ကိစၥျဖစ္သည္။
ခင္ဗ်ား ဘာသာကုိလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ကုိးကြယ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ က်ေနာ့္ဘာသာကုိလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ကိုးကြယ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ခင္ဗ်ား လူမ်ဳိးလည္း မနစ္နာဖုိ႔၊ က်ေနာ့္လူမ်ဳိးလည္း မနစ္နာဖုိ႔၊ က်ေနာ္လည္း က်ေနာ့္လမ္းစဥ္နဲ႔ က်ေနာ္သြားႏုိင္ဖုိ႔၊ ခင္ဗ်ားလည္း ခင္ဗ်ား ႏုိင္ငံေရးယုံၾကည္ခ်က္ကုိ ကုိင္စြဲထားႏုိင္ဖုိ႔၊ …ခ်ဳပ္ေျပာေသာ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူတကြ ယွဥ္ၿပိဳင္တည္ရွိႏုိင္ဖုိ႔၊ အဲဒါကုိ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာရသည့္ ကိစၥ။
ဒါကုိ ေျပလည္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သျဖင့္ မၿငိမ္းခ်မ္းရာက ၿငိမ္းခ်မ္းသြားေသာ တုိင္းျပည္ေတြ ကမၻာမွာ ဒုႏွင့္ ေဒး ရွိသည္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ တခါတုန္းက မၿငိမ္းခ်မ္းေသာ အေနအထားရွိခဲ့ဖူးသည္ဆုိတာ ဟုတ္ရဲ႕လား ေမးရေလာက္ေအာင္ပင္ မတူသူေတြ ယွဥ္တြဲေနထုိင္သည့္ အေလ့အထ အသားက်ခဲ့ၿပီ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္မွ် ကြဲျပားတာေတြျဖစ္ေစ၊ ညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာလွ်င္ မရတာ မရွိဟု၊ ၿငိမ္းခ်မ္းလုိသူ ညႇိႏႈိင္းလုိစိတ္ရွိသူမ်ားက ေျပာတတ္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ အယူအဆမတူသူေတြ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲမႈ ေလ်ာ့ပါးလုိေသာ သေဘာျဖင့္ စကားေျပာဆုိၾကသည့္အခါ သေဘာထားႀကီးဖုိ႔လုိသည္။ တူညီေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိၿပီး အဲသည္ ရည္ရြယ္ခ်က္ေအာင္ျမင္ဖုိ႔အတြက္ ေလွ်ာ့တန္တာ ေလွ်ာ့၊ ေဘးဖယ္တန္တာ ေဘးဖယ္၊ ေရႊ႕ဆုိင္းတန္တာ ေရႊ႕ဆုိင္းႏုိင္ၾကဖုိ႔ လုိသည္။
ၿပီး၊ မိမိ၏ တခ်ဳိ႕ေသာ အယူအဆေတြမွာ အစြဲအလမ္းေတြ တြယ္ကပ္ေနမေနဆုိတာလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္လည္စစ္ေဆးၾကဖုိ႔လုိသသည္။ အလားတူ တဖက္လူဘက္က လြဲမွားေသာ အယူအဆေတြ၊ တဖက္ေစာင္းနင္း အျမင္ေတြဟု မိမိမွတ္ယူထားတာေတြသည္ေကာ တကယ္တမ္း အဲသေလာက္လြဲသလား၊ ဆုိးသလား ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ျပန္လည္သုံးသပ္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိသည္။
ၿပီး၊ လူဆုိသည္က မိမိအေလးအနက္ထားခ်င္သည့္အရာကို အေရးႀကီးကိစၥဟု သတ္မွတ္ခ်င္တတ္ၿပီး၊ တဖက္လူ အေလးထားေျပာဆုိသည့္အရာႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အေရးမႀကီးေသာ အရာေတြ အက်ယ္ခ်ဲ႕ကာ ျပႆနာရွာေနသည္ဟု ျမင္တတ္ၾကသည္။ အဲသလုိ အျမင္ႏွင့္ နားေထာင္သည့္အခါ တဖက္လူတင္ျပသည့္ အေၾကာင္းအခ်က္ေတြ ကုိယ့္ေခါင္းထဲမ၀င္ေတာ့။ တဖက္က ေျပာသည့္ က်ဳိးေၾကာင္းယုတိၱႏွင့္ အေထာက္အထားသာဓကမ်ားကို ေသေသခ်ာခ်ာနားေထာင္ စဥ္းစားမွသာ သူကေတာ့ ဒီကိစၥကုိ ဘယ္လုိ လယ္လုိျမင္ေနတာပဲ။ ဘယ္အခ်က္ကေတာ့ အဲဒီလုိ ျမင္မယ္ဆုိရင္ ျမင္သင့္တယ္၊ ျမင္စရာ ျဖစ္ေနတယ္၊ ဟုိဟာကေတာ့ မွားေနၿပီ စသျဖင့္ တဖက္လူ အေနအထားကုိ နီးစပ္မွန္ကန္စြာ အကဲျဖတ္ႏုိင္မည္။
အဲသည္အခါ နားလည္မႈ တစုံတရာရရွိႏုိင္သည့္ လမ္းစေပၚလာၿပီ။
တခါတရံ အျမင္မတူသူႏွင့္ စကားေျပာရင္းက မိမိ မစဥ္းစားမၾကည့္ျမင္ခဲ့သည့္ ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္မိလာတာ၊ မိမိ မသိရွိခဲ့သည့္ အေၾကာင္းအခ်က္သစ္ေတြ သိျမင္လာတာေတြေၾကာင့္ ျပႆနာတရပ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ မိမိအျမင္ သေဘာထားႏွင့္ ရပ္တည္လုပ္ေဆာင္ေနမႈေတြသည္ နည္းနည္းျဖစ္ေစ မ်ားမ်ားျဖစ္ေစ တိမ္းေစာင္းလြဲေခ်ာ္ေနတာ သတိျပဳမိလာတာမ်ဳိး ရွိတတ္သည္။
သည္အခါမ်ဳိးတြင္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားပင္ အမွန္ကုိျမင္လ်က္ လက္ခံရခက္သည့္ အေနအထားမ်ဳိး ၾကံဳရတတ္သည္။
တခ်က္က၊ ေစာေစာက အစဥ္တစုိက္ လုပ္ကုိင္ေျပာဆုိလာတာေတြႏွင့္ မတူေသာ အရာကို ေျပာင္းလဲေျပာဆုိ လုပ္ကုိင္ဖုိ႔ ေႏွာင့္ေႏွးျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္တခ်က္က ေစာေစာက ေပၚေပါက္လာသည့္ အျမင္သစ္ကုိ တျခားေသာ တေနရာတြင္ တျခားသူ တစုံတေယာက္ထံမွ ရရွိခဲ့ေသာ မေထာင္းတာေသာ္လည္း မိမိႏွင့္ မတူသည့္ တဖက္လူဟု မွတ္ထားသူထံမွ လာတာျဖစ္သည့္အခါ လက္ခံရမွာ ၀န္ေလးျခင္းျဖစ္သည္။
သုိ႔ေသာ္၊ မတူသူေတြ ညႇိႏႈိင္းၾကသည့္အခါ သူလည္း အျမင္သစ္ေတြရကာ သေဘာထား အခ်ဳိ႕ေျပာင္းလဲသြားသလုိ မိမိလည္း တခ်ဳိ႕အစိတ္အပုိင္းမ်ားမွာ တဖက္လူ၏ ေနရာမွ နားလည္႐ႈျမင္လုိက္ရတာေတြ ရွိလာေပမည္။
အေရးႀကီးသည္က ကနဦးအစကပင္ အယူအဆႏွင့္ ပတ္သက္၍ သေဘာထားႀကီး စိတ္ထားရွိဖုိ႔ျဖစ္သည္။ သူတပါး အယူအဆကုိ လက္ခံတာ လက္မခံတာ ခဏထား၊ တဖက္လူမွာလည္း သူ႔အယူအဆႏွင့္ သူ ရွိႏုိင္သည္ဆုိတာ သိမွတ္သည္းခံႏုိင္ဖုိ႔ လုိသည္။ အဲဒါဆုိလွ်င္ အယူအဆ တူမွ်ၾကသည့္ အေနအထားမေရာက္သည့္တုိင္ အျမင္မတူ၍ ရပ္တည္ခ်က္ ကြဲလြဲျခင္းေၾကာင္း ျဖစ္သည့္ ပဋိပကၡမ်ား ေလ်ာ့ပါးေပ်ာက္ကြယ္ႏုိင္ေပသည္။
ျပည္သူ႔ေခတ္ အယ္ဒီတာ ၂၉၊ ၁၁၊ ၂၀၁၀
မွတ္ခ်က္ - ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္(၁၆ ၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂၀၁၀)ပါ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment